Herijking van publieke belangen in private verhoudingen
Publieke, bovenindividuele belangen werken in toenemende mate door in private verhoudingen. Traditionele concepten staan ter discussie.
Publieke, bovenindividuele belangen werken in toenemende mate door in private verhoudingen. De overheid heeft de laatste decennia vele taken – en daarmee ook publieke belangen – als het ware ‘ge-outsourced’ aan de burger, in vertrouwen op de regulerende werking van de markt. Naast semipublieke instellingen en supranationale organisaties is vooral ook aan private partijen een steeds belangrijkere rol toebedeeld bij de regulering en bescherming van publieke belangen. Privaat ontwikkelde arrangementen zouden beter aansluiten bij moderne concepten van autonomie en individualiteit, en effectiever en efficiënter ordenend werken.
Traditionele concepten staan ter discussie. Een herijking is nodig. Centraal staat de vraag in hoeverre in de 21e eeuw tegen de achtergrond van de trend naar een compacte(re) overheid publieke belangen en waarden via private verhoudingen effectief kunnen worden geborgd in een rechtssysteem, dat mede is gebaseerd op zelfregulering en autonomie van private partijen.
Deze overkoepelende vragen op het grensvlak van legitimiteit en juridische effectiviteit vereisen onder meer onderzoek naar de huidige mix van private, maatschappelijke en publieke belangen en actoren op relevante beleidsterreinen, de interne consistentie van juridische regelingen, de kosten en effecten van regelingen zowel in materiële zin als gelet op de behaalde immateriële doelen (waarden), de invloed van Europeanisering en globalisering, de impact van depolitisering van de beleidsvorming door de overheid, en publiek-private samenwerkingsverbanden.